2015. február 10., kedd

Időbűnök - Timecrimes - "Los cronocrímenes"

A "Világhagyomány" módszer szerint a filmek és más alkotások értelmezésének egy kulcsa, ha azokat álomszerűen, adott szimbólum-helyettesítésekkel újraélt helyzeteknek tekintjük. Ezért az elemzést csak a film megnézése UTÁN célszerű olvasni, különösen, mert - SPOILERS - a történet kulcsmomentumai is elhangzanak. Az elemzési kísérlet - mint hipotézis - úgy ellenőrizhető, hogy az így átfogalmazott, lényegében esetleg teljesen másról szóló történet ráilleszthető-e az eredetire, és megmagyarázza-e annak hangsúlyait és sajátosságait.

Egy kaotikusnak tűnő történet is hirtelen értelmet kaphat, ha megtaláljuk a kulcsát, amellyel a történéseket valamely valós történés álomszerű szimbólumaiként értelmezzük. Valójában pontosan a kaotikusság vagy irracionalitás látszata (!) az egyik jelző, ami arról árulkodik, hogy itt valami más van a történet mögött. A megfejtés egyik lehetséges eszköze, ha hátrálunk néhány lépést, és egy bizonyos távolságból, összességében szemléljük a jelenségeket, illetve, ha kimondunk bizonyos dolgokat, ugyanis a kifejezések a valóshoz hasonló szituációkra rezonálhatnak.

Az Időbűnök olyan film, amely megosztja a közönséget: van, aki értelmetlen erőlködésnek találja és van, akit még napokig izgat. A hasonló reakciók érzékeny indikátorai annak, amikor egy film komolyabb művészi megfogalmazásokat alkalmaz, és összességében valami másról, valami önmagán túli dologról szól.


Mik is pontosan a főszereplő által elkövetett Időbűnök?

A kezdő képsorokban látjuk, ahogy Hector és felesége arra készülnek, hogy vidéki házukban töltsenek el egy kis időt. Hector elindul az erdőbe, majd "véletlenül" időutazás részese lesz, kétszer is, és egyre nagyobb erőfeszítéssel próbálja meg visszarendezni a dolgokat az eredetihez közeli mederbe, amely során még egy baleset miatti gyilkosságot is megpróbál elsimítani.

Ha alaposabban megnézzük (és kimondjuk) a történéseket, Hectort valójában egy fiatal meztelen női test indította el a "kalandtúráján" és vitte be az erdőbe. Hector első "időutazása" az, amikor egy fiatal nőt kezdett el keresni (és így - érzetileg - mintha visszakerült volna korábbra az időben, mintha megfiatalodott volna, bár csak minimális mértékben). Nyakig elmerül egy tejfehér folyadékban. A film arról is árul el részleteket, hogy a nővel való találkozásuk a valóságban egy baleset során történhetett, illetve a nő segítőkészsége hozhatta őket egymáshoz közelebb.

Miért történhetett meg mindez Hector szerint? Láthatjuk, a feleséggel közös házuk felújításra szorul, nem is kicsit, mert külső segítséget (munkásokat) is igénybe kell venniük. Másrészt, a felesége annyira el van varázsolva a "közös" háztól, hogy valójában nem figyel Hectorra, többnyire nem is hallja, amikor szól neki, mintha a férje is egy háztartásbeli kellék lenne. Hector viszont egy kis pihenőre vágyna.

A fiatal nővel való kapcsolat megtörtént, mindez azonban Hector jelenlegi életét veszélyezteti, annak mostani folyását (a hangsúlyozottan bemutatott ollóval) "kettévágná", amit Hector úgy is megélhet, hogy önmaga a saját életére tör. A szemét kiborul az útra, a kocsi leszalad az útról, a kisbusz fejre áll. Hector első "időutazásának" bűnelkövetése után így egyrészt az a célja, hogy rejtőzzön, másrészt, hogy a tettei miatt visszasimítsa a dolgokat eredeti idővonalába, amihez önmagát és a fiatal nőt ide-oda kell öltöztetnie, adott pozíciókba mozgatnia, elrejtenie - egy szeretői kapcsolat átfogalmazása. Az idősödő Hector kicsit nehezen is bírja az időutazás fizikai igénybevételét és szokatlan eseménysűrűségét.

Az első "időutazás" végén úgy tűnik, mintha a feleség a szerencsétlen esemény során meghalna, vagyis, "mintha" Hector elvesztené a feleségét. Ekkor döbben rá arra, hogy mit veszthet és kezd készülni a következő időutazásra.

Hector második "időutazásának" a célja, hogy megpróbáljon visszarendezni mindent úgy, mintha semmi sem történt volna. A háttérben lévő nagy machinátor, valójában ügyetlen bűvészinas ki is mondja, amikor Hector első időutazásáról beszél a későbbi Hectornak: "Mindent elmondott ami történni fog. Hogy maga majd megjelenik, és megpróbál visszamenni a múltba... Nem mondta miért, de azt mondta, hogy meg kell állítanom magát. Maga lesz Hector 3, ha most visszamegy a géppel. Én nem fogom megállítani. Most boldog?"
Az újabb "kalandtúra" végén Hector így a barátnőjét veszti el (számára: mintha meghalna), és a feleségét "ráveszi", "manipulálja" (szó szerint: mano = kéz, és a kezénél fogva szorítja), hogy a "view"-t nézzék. Az ollót, amellyel szétvághatta volna a felesége tervei által szövött időszalagot, de ami a saját életét is veszélyeztethetné, messzire eldobja.


A felhangzó zenei részletek kiemelik a groteszk hangulatot. Kezdetben Blondie "Picture this" számát halljuk, benne a "All I want is a room with a view", és "A sight worth seeing, a vision of you". A szavak kezdetben mintha a feleség gondolatait ábrázolnák, majd újra és újra visszhangzik a motívum (a férj fejében, váltakozva, hogy kit is szeretne kilátásként "odavizionálni"), ami kezdetben a fiatal nőre is vonatkozhat, később viszont inkább a feleségre és a vidéki házra. A film végén pedig ez a zárás zenéje is, jelezve, hogy a férj teljesen azonosulni próbál a feleség elképzelésével. Egyszer (talán fent, a "kísérleti telepen") Santiago Ibarretxe "Dark country" c. számából hallunk részletet. Később az Ultraplayback: I need to be back home (Vissza kell jutnom haza) c. számát halljuk. Sőt, a felsorolás szerint Aránzazu Calleja "The Ballad of Coconut Wine and Hidden Dragon" (A kókuszos bor és a rejtett sárkány balladája) című száma is megjelenik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése