Megnéztem Jodorovsky el nem készült Dűnéjéről a dokumentumfilmet. Nagyon érdekes.
Jodorovsky:
"What is the goal of the life? It's to create yourself a soul
For me, movies are an art...
more than an industry.
And it's the search of the human soul...
as painting, as literature, as poetry."
Óra a tengerparton
Jodorovsky Dalit akarta megtenni gonosz császárnak.
Jodorovsky ezt meséli:
Dali told me, "We are going to see each other in Paris.
I am going to think about it."
In Paris, on the Champs Elysées, there was a very fancy restaurant...
and he was there with his court.
He had 12... Twelve persons at the table and him.
"Sit down. I want to ask something to you."
"What, Mr. Dali?"
"When we was young, myself and Picasso, we went to the beach."
And we open the door of the car...
"...always in the sand, we find a clock."
Clock, no?
"Do you find, in your life, a clock in the sand?"
And I say, "What I can answer?"
It was very quick, like this, because...
all the 12 person are awaiting my question.
Because if I say I find, all the time, clocks...
I will be a vanity person. Ridiculous.
If I say I never find a clock,
I will be a poor guy.
And suddenly came to me, I say:
"I never find a clock. But I lost a lot."
-----
Nos,
A tengerpart homokjában én mindig találok órát.
Ez a Föld legnagyobb homokórája,
ahol a hullámverés a tiktakkolás
és viharok ütik el az órákat...
Kérjük a 2 peso-s rejtvényt, señor Dalí ;)
(Dalí rejtvénye alapján lehet egy ötletünk, hogy mire is gondolhatott Az emlék állandósága c. képe esetén. Talán: a tengerpart szétfolyó homokját, mint a történések emlékeiben állandósuló, adott órákra (spanyol: hora) emlékező óraszerkezetekként (spanyol: reloj) látta. Persze, a pontos választ csak ő tudja...)
"Have ambition"
Jodorovsky:
"This system make of us slaves.
Without dignity. Without depth.
With a devil in our pocket.
This incredible money are in the pocket.
This money. This shit.This nothing.
This paper who have nothing inside.
Movies have heart.
Have mind.Have power.
Have ambition."
A végét én kb. úgy értettem, hogy Jodorovsky úgy változtatta meg a film végét, hogy Paul meghal, de mindenkiben megjelenik.
Ezzel analóg módon a filmterve meghalt, de, mintha sok-sok sci-fiben mégis élne.
Jodorovsky a végsőkig kitartott az álma mellett.
Csak olyan filmet akart készíteni, amit ő megálmodott, még ha az 5 vagy 8 órás mozi is lett volna.
Maga a tervezett film a realitás határát súrolta, kérdés, hogy valóban reális lett volna?
Semmilyen kompromisszumra nem volt hajlandó.
Szerintem azonban, ha hajlandó lett volna valamilyen ésszerű kompromisszumra, azzal adhatott volna a világnak egy élményt, ami még töredékében is - fantasztikus lelki utazásra vihette volna el a nézőket...
De, mindenki nézze meg, és alkossa meg a saját véleményét ;)
?
A végét én kb. úgy értettem, hogy Jodorovsky úgy változtatta meg a film végét, hogy Paul meghal, de mindenkiben megjelenik.
Ezzel analóg módon a filmterve meghalt, de, mintha sok-sok sci-fiben mégis élne.
Jodorovsky a végsőkig kitartott az álma mellett.
Csak olyan filmet akart készíteni, amit ő megálmodott, még ha az 5 vagy 8 órás mozi is lett volna.
Maga a tervezett film a realitás határát súrolta, kérdés, hogy valóban reális lett volna?
Semmilyen kompromisszumra nem volt hajlandó.
Szerintem azonban, ha hajlandó lett volna valamilyen ésszerű kompromisszumra, azzal adhatott volna a világnak egy élményt, ami még töredékében is - fantasztikus lelki utazásra vihette volna el a nézőket...
De, mindenki nézze meg, és alkossa meg a saját véleményét ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése