A "Világhagyomány" módszer szerint a filmek és más alkotások értelmezésének egy kulcsa, ha azokat álomszerűen, adott szimbólum-helyettesítésekkel újraélt helyzeteknek tekintjük. Ezért az elemzést csak a film megnézése UTÁN célszerű olvasni, különösen, mert - SPOILERS - a történet kulcsmomentumai is elhangzanak. Az elemzési kísérlet - mint hipotézis - úgy ellenőrizhető, hogy az így átfogalmazott, lényegében esetleg teljesen másról szóló történet ráilleszthető-e az eredetire, és megmagyarázza-e annak hangsúlyait és sajátosságait.
David Lynch Mulholland Dr. című filmjén rendkívül erős tervezettség érezhető. Az ilyen történetek mindig egy határvonalon billegnek, hogy be tudnak-e vonzani valamely mélyebb tartalmat, vagy csak a készítők koncepcióinak erőszakolt magyarázkodásai maradnak - ez leginkább csak a film későbbi történetén keresztül ellenőrizhető, hogy hagy-e mélyebb nyomot a nézőkben. A tervezettség egyszerre meg is könnyíti a történet értelmezését, mivel linearizálja azt, másrészt viszont nehezíti, mert a szimbólum-fordítások kevésbé az univerzalitást, a közös tudattalan eszköztárát használják, hanem a készítők esetlegesen irreális, így irreleváns képzeteit követik.Mennyire megtervezett a film? Az író-rendező Lynch maga 10 ötletet ad a történet megfejtéséhez (?!).
A történet fő árama egy fekete hajú nő (Rita) és egy szőke (Betty) körül zajlik. A limuzinban utazó fekete hajú nőt a Mulholland Drive-on meg akarják ölni, ezt azonban egy baleset megakadályozza. Amnéziás lesz, a saját nevére sem emlékszik, majd egy lakásban talál menedéket, itt talál majd rá Betty. A fekete hajú nő egy plakátról választja magának a Rita nevet. Közben a szőke Betty megérkezik Los Angeles-be, hogy filmszínész legyen (vagy színész, de a legjobb, ha mindkettő).
A kameramozgás suhanást, lassú körbenézést utánoz, ami álomszerűvé, vízióhoz hasonlóvá teszi a történetet, így viszonylag hamar azonosítható, hogy itt szellemről van szó. Rita talán elkerülte a gyilkosságot, talán nem (mert mindenképpen túl nagy party-ba keveredett bele, így a "baleset" a halála körülményeinek az átfogalmazása is lehet), de valójában meghalt, de ezt nem tudatosította. A szelleme elindult a város fényei felé (ahogy egy szellem tenné, nyílegyenesen lefelé a lejtőn, árkon-bokron át), majd beköltözik egy elhagyottnak tűnő lakásba. Ezután megpróbálja azonosítani önmagát.
Rendkívül stilizált a balesetet kommentáló két "nyomozó" (ők is, és mások is - ez az előre tervezettség egyik átka). Amit biztosan tudunk, hogy egy elveszett lélekről van szó, aki nem ért célba. A nyomozók így valaminek az őrei lehetnek, például, akik valamely kapun átjutást felügyelik.
Az ördögi mindent (el)igazgató |
Ebben az "álomban" egy csodás lakásban lakhat, eljut egy meghallgatásra, a főszereplőt is lejátssza a színről, mindennek ott "véletlenül" egy nagy casting-név is a tanúja lesz, aki azonnal elviszi egy "igazi" nagyágyú film válogatására. Amerikai álom egyetlen délután néhány órájában teljesülve. Ekkor azonban megtörik az ív és elrohan, hogy segítsen barátnőjén.
A valódi Diane/Betty |
A test meghal, de a dal még folytatódik, amíg... |
Tétova visszatérés próbálkozása a "Napnyugta" felé |
Az ajtó alatt |
Diane a bérgyilkossal való megegyezésekor lát a pénztárnál a férfit és talán felRÉMlik benne, hogy: "ezért meg fogunk fizetni". Később a bérgyilkos szellemét a (meg)fizető képében látjuk; álmok kísértik (az ételéhez nem nyúl, ahogy egy szellemtől el is várható), a szintén erősen stilizált beszélgetőpartnerének pedig mindössze az a szerepe, hogy a fizetésre emlékeztesse, majd hátrakísérje a pokol kapuját őrző démonhoz.
A helyzet megvilágítása következik |
Az Igazi elvesztése |
A rendező lepaktál a háttérben álló tényleges hatalommal, ezzel viszont elveszti a készülő filmje igazi szereplőjét, egyben - az utalások szerint - élete főszereplőnőjét is. A nevek alapján Diane úgy érzi, hogy az őt megillető helyre Camilla (Rhodes) furakodott be, és nem tehetsége miatt, hanem őt a háttérből ördögi hatalmak segítették.
Ez a jelenetsor azért is nagyon érdekes, mert a Diane-t játszó főszereplőnőt, David Lynch a számára ismeretlen Naomi Watts-ot egy rövid interjú után azonnal a főszerepre választotta, és ez (megérdemelt) áttörést jelentett a színésznő karrierjében. (wiki: Lynch later said about his selection of Watts, "I saw someone that I felt had a tremendous talent, and I saw someone who had a beautiful soul, an intelligence—possibilities for a lot of different roles, so it was a beautiful full package.")
A siker, a csillogás, de a szerelem vágyott álomképe is a semmibe foszlik. Arra már könnyen választ adhatunk, hogy Diane számára minek a kapuját nyitja ki a gyilkosság megtörténtét jelző kék kulcs.
Mégis, volt egy szerelem. Los Angeles kétes csillogású fényei előtt a két nő arcát látjuk - mintha egyformák lennének. Diane-nek az elkeseredettségénél jóval mélyebben érzett szerelme talán segítette a túl korán, túl értelmetlenül, "ok"talanul az életből kiszakított barátnőjének kóbor lelkét abban, hogy megtalálja az útját.
A film végén a "Silencio" - "Hallgatás" klubban a nézők szintje fölötti páholyban ülő, Hallgatás kékhajú (blue) Istennője a kiüresedett színteret nézi is kimondja az örökre vonatkozó végszót: "Silencio".
A moziból kijőve, 15 éve várok egy normális értelmezésre. Itt minden értelmet nyert, köszönöm! :-)
VálaszTörlés